Hur AIMday fungerar

Steg 1: Inlämning av frågor från organisationer och företag
Företag och organisationer uppmanas att lämna in sina utmaningar formulerade som en eller flera frågor. Frågan lämnas i förväg till mötet. Att registrera minst en fråga är entrébiljetten, dela gärna på en fråga med en eller ett par kollegor.

Steg 2: Forskare registrerar sig för frågor
De inkomna frågorna samlas ihop och presenteras för forskare från olika discipliner. Som forskare registrerar du dig till de frågor du har ett särskilt intresse av och där du gärna vill delta i diskussionen. Registrering till minst en fråga är entrébiljetten.

Steg 3: Matchmaking och bildning av grupper
Arrangören gör den komplicerade logistiken för ett schema baserat på forskarnas intresse och tillgänglighet. Schemat optimerar delaktighet och effektivitet under dagen för alla deltagare, och säkerställer en tvärvetenskaplig konstellation av varje diskussionsgrupp.

Om inte tillräckligt många forskare har registrerat för en viss fråga, försöker arrangören aktivt identifiera lämpliga forskare för att skräddarsy en workshop. Om det inte skulle lyckas kommer företaget informeras om att universitetet inte har den specifika kompetens som behövs. Ungefär två veckor före mötesdagen kommer ett personligt schema att skickas till alla deltagare

Steg 4: Mötesdagen
Varje fråga diskuteras i en timme, inte mer – inte mindre, och gruppens storlek är cirka 5-10 personer. Tid finns i programmet för deltagarna att mingla, eller att följa upp diskussionen i grupperna.

Steg 5: Uppföljning
Ungefär en månad efter varje AIMday följer arrangören upp dagen och kan vid behov erbjuda stöd för att få igång projekt eller andra former av samarbeten.