- 6006
5951: Hur får vi alla pedagoger att bli medvetna om koppling teori och praktik oavsett utbildningsbakgrund gällande lek? För att sammanföra teori med praktik skulle vi behöva stöd i att hitta verktyg för att implementera teoretiska kopplingar som gör att pedagogerna förstår vikten av att deras förhållningsätt kan göra skillnad i barnens utveckling och lärande.
5954: Vad finns det för verktyg för att kunna se effekter av de utbildningsinsatser av lek som är riktad till all personal inom förskolan? Vi är intresserade av både kvalitativa och kvantitativa metoder på individ, grupp och organisationsnivå.
5951: Inledning
Alla barn ska mötas av aktiva pedagoger som gör medvetna val i undervisningen.
För ett år sedan har förskolorna i Östhammars kommun startat ett gemensamt fokusområde runt barns lek och pedagogers förhållningssätt gällande guidning och medskapare i lek. Läroplanen för förskolan uttrycker att leken ska vara central i förskolans utbildning och att lek ska kunna användas mer systematisk, som en del av undervisning i förskolan. Fokusområdet gällande lek startade med en gemensam föreläsning av Margareta Öhman. Pedagogerna fick också observera sig själva under en vecka för att kartlägga hur och när de aktivt agerade i barnens lek. Självskattning ledde till diskussioner och reflektion kring pedagogernas roll som aktiva pedagoger. Fortsättningsvis kommer utbildningen kring barns lek innehålla följande områden med inspiration från Skolforskningsinstitutets systematiska översikt ”Att genom lek stödja och stimulera barns sociala förmågor – undervisning i förskolan:
• lekens grunder,
• strukturera, regissera och planera lek,
• delta och guida i lek,
• observera och reflektera kring lek
Fokusområdet är i startgroparna och förskolorna har kommit olika långt. Vi planerar att arbeta med leken under flera år för att följa en utveckling.
Ett av målen för fokusområdet är att knyta samman teori och praktik på ett mer praktiknära sätt och det är en av anledningarna till att vi önskar medverka i denna dag på Uppsala Universitet.
Andelen legitimerade förskollärare som arbetar i Östhammars kommun är 39 % jämfört med Uppsala Kommun som hade 38 % och riket i stort 44 %. Detta gör att vi måste arbeta mot alla yrkesgrupper för att en förändring av eller utvecklandet av ett gemensamt förhållningssätt av pedagogens förståelse av vad som sker i leken och hur pedagogen kan förstå lärandet i leken.
Här nedan ses en självskattning som varje pedagog gör en gång per termin, där 1 är lägst och 3 är det högsta värdet. Detta är det totala gemensamma värdet för alla 13 förskolor i kommunen. Pedagogernas svar i självskattningen nedan kan tolkas som att pedagogerna tycker att deras roll i leken är viktig, men de planerar relativt sällan lektillfällen där de aktivt deltar i leken och de dokumenterar och analyserar barnens lek än mer sällan.
..
Östhammars kommuns förskolor
HT 22 VT 23
Jag har en planerad undervisande aktivitet varje dag. 2,8 2,8
Pedagogens roll i barnens lek är viktig. 2,8 2,9
Jag planerar lektillfällen för barnen där jag aktivt deltar. 2,4 2,4
Jag deltar spontant i barns lek. 2,7 2,7
Jag dokumenterar och analyserar barnens lek. 2,0 2,1
I utvärderingen av läsårets arbete runt lek så var det särskilt två frågor som vi önskar spinna vidare på och det är att skattningssiffrorna gällande på de frågor som fick lägre resultat
HT 2022 VT 2023
Jag planerar lektillfällen för barnen där jag aktivt deltar. 2,4 2,4
Jag dokumenterar och analyserar barnens lek 2,0 2,1
5954: Inledning
Alla barn ska mötas av aktiva pedagoger som gör medvetna val i undervisningen.
För ett år sedan har förskolorna i Östhammars kommun startat ett gemensamt fokusområde runt barns lek och pedagogers förhållningssätt gällande guidning och medskapare i lek. Läroplanen för förskolan uttrycker att leken ska vara central i förskolans utbildning och att lek ska kunna användas mer systematisk, som en del av undervisning i förskolan. Fokusområdet gällande lek startade med en gemensam föreläsning av Margareta Öhman. Pedagogerna fick också observera sig själva under en vecka för att kartlägga hur och när de aktivt agerade i barnens lek. Självskattning ledde till diskussioner och reflektion kring pedagogernas roll som aktiva pedagoger. Fortsättningsvis kommer utbildningen kring barns lek innehålla följande områden med inspiration från Skolforskningsinstitutets systematiska översikt ”Att genom lek stödja och stimulera barns sociala förmågor – undervisning i förskolan:
• lekens grunder,
• strukturera, regissera och planera lek,
• delta och guida i lek,
• observera och reflektera kring lek
Fokusområdet är i startgroparna och förskolorna har kommit olika långt. Vi planerar att arbeta med leken under flera år för att följa en utveckling.
Ett av målen för fokusområdet är att knyta samman teori och praktik på ett mer praktiknära sätt och det är en av anledningarna till att vi önskar medverka i denna dag på Uppsala Universitet.
Andelen legitimerade förskollärare som arbetar i Östhammars kommun är 39 % jämfört med Uppsala Kommun som hade 38 % och riket i stort 44 %. Detta gör att vi måste arbeta mot alla yrkesgrupper för att en förändring av eller utvecklandet av ett gemensamt förhållningssätt av pedagogens förståelse av vad som sker i leken och hur pedagogen kan förstå lärandet i leken.
Här nedan ses en självskattning som varje pedagog gör en gång per termin, där 1 är lägst och 3 är det högsta värdet. Detta är det totala gemensamma värdet för alla 13 förskolor i kommunen. Pedagogernas svar i självskattningen nedan kan tolkas som att pedagogerna tycker att deras roll i leken är viktig, men de planerar relativt sällan lektillfällen där de aktivt deltar i leken och de dokumenterar och analyserar barnens lek än mer sällan.
..
Östhammars kommuns förskolor
HT 22 VT 23
Jag har en planerad undervisande aktivitet varje dag. 2,8 2,8
Pedagogens roll i barnens lek är viktig. 2,8 2,9
Jag planerar lektillfällen för barnen där jag aktivt deltar. 2,4 2,4
Jag deltar spontant i barns lek. 2,7 2,7
Jag dokumenterar och analyserar barnens lek. 2,0 2,1
I utvärderingen av läsårets arbete runt lek så var det särskilt två frågor som vi önskar spinna vidare på och det är att skattningssiffrorna gällande på de frågor som fick lägre resultat
HT 2022 VT 2023
Jag planerar lektillfällen för barnen där jag aktivt deltar. 2,4 2,4
Jag dokumenterar och analyserar barnens lek 2,0 2,1
Se bifogat dok
- 5965
Hur kan industri, lärosäten, hälso-och sjukvård samverka med skolan för att öka elevers hälsa och inre motivation?
Skolan står inför ständiga utmaningar med att väcka elevers intresse och inre motivation. Några av skolans främsta uppdrag är att:
• främja lärande där individen stimuleras att inhämta och utveckla kunskaper och värden,
• förbereda eleverna för att leva och verka i samhället.
• lära elever att orientera sig och agera i en komplex verklighet, med stort informationsflöde, ökad digitalisering och snabb förändringstakt.
Trots tonvikten av dessa uppdrag lider allt fler elever av psykisk ohälsa, fler elever upplevs ha en lägre inre motivation till lärande och studieresultaten sjunker.
På vilket sätt behöver det svenska skolsystemet och undervisningen förändras för att möta och förebygga den ökande psykiska ohälsan?