AIMday-formatet – en fråga, en timme, en grupp med bred kompetens – har visat sig vara givande. Deltagare har hittat värdefulla kontakter och nya sätt att ta sig an utmaningar, och samarbeten har uppstått.
Förskollärare, lärare, rektor m.fl. inom skolverksamhet/utbildningsförvaltning får möjlighet att
- inspireras och lära av olika forskares idéer och perspektiv kring de egna utmaningarna
- få fördjupad förståelse för frågeområdet, ökad begreppsförståelse, nya infallsvinklar
- etablera nya kontakter med forskare och yrkesverksamma lärare med intresse för frågan
- lägga grund för fortsatta samarbeten mellan universitetet och skolverksamheterna, t.ex. som ämne för lärarstudenters självständiga arbeten eller i form av FoU-projekt eller fortbildningsinsatser
- träffa potentiellt framtida anställda, t.ex. doktorander
- utbyta erfarenheter med lärare/rektorer från andra kommuner
Forskare får möjlighet att
- lära mer om förskollärares/lärares/skolledares utmaningar och kunskapsbehov
- inspireras till nya eller fördjupade frågeställningar i mötet med de yrkesverksammas beprövade erfarenhet
- skapa kontakter för framtida projekt, ny empiri eller anställning
- träffa forskare från andra ämnesområden och institutioner som intresserar sig för liknande frågor
- upptäcka hur den egna kunskapen kan användas för att belysa förskolans/skolans utmaningar och verksamhetsutveckling
Nytt för i år är också att AIMday Förskola Skola öppnar för möjligheten att påverka inriktningen på Forum för skolsamverkans insatser under perioden 2024-26 om den aktuella frågan bedöms intressant att fördjupa ur ett regionalt perspektiv.