AIMday-formatet – en fråga, en timme, en grupp med bred kompetens – har visat sig vara givande. Deltagare har hittat värdefulla kontakter och nya sätt att ta sig an utmaningar, och samarbeten har uppstått.

Förskollärare, lärare, rektor m.fl. inom skolverksamhet/utbildningsförvaltning får möjlighet att

  • inspireras och lära av olika forskares idéer och perspektiv kring de egna utmaningarna
  • få fördjupad förståelse för frågeområdet, ökad begreppsförståelse, nya infallsvinklar
  • etablera nya kontakter med forskare och yrkesverksamma lärare med intresse för frågan
  • lägga grund för fortsatta samarbeten mellan universitetet och skolverksamheterna, t.ex. som ämne för lärarstudenters självständiga arbeten eller i form av FoU-projekt eller fortbildningsinsatser
  • träffa potentiellt framtida anställda, t.ex. doktorander
  • utbyta erfarenheter med lärare/rektorer från andra kommuner

Forskare får möjlighet att

  • lära mer om förskollärares/lärares/skolledares utmaningar och kunskapsbehov
  • inspireras till nya eller fördjupade frågeställningar i mötet med de yrkesverksammas beprövade erfarenhet
  • skapa kontakter för framtida projekt, ny empiri eller anställning
  • träffa forskare från andra ämnesområden och institutioner som intresserar sig för liknande frågor
  • upptäcka hur den egna kunskapen kan användas för att belysa förskolans/skolans utmaningar och verksamhetsutveckling

Nytt för i år är också att AIMday Förskola Skola öppnar för möjligheten att påverka inriktningen på Forum för skolsamverkans insatser under perioden 2024-26 om den aktuella frågan bedöms intressant att fördjupa ur ett regionalt perspektiv.